Smerter

Normale og unormale smerter under graviditet:pregnant woman

Det lyder måske underligt, men nogle smerte er at forvente under graviditet og bør derfor ikke være alarmerende, mens andre smerter fungere som faresignaler. Vi har opdelt smerterne ud fra deres symptomer og kort beskrevet, hvordan de føles, hvad du selv kan gøre og om du bør kontakte læge. Husk på at dette er ikke tilsvarende en læges vurdering og du bør altid kontakte din læge, hvis du skulle være i tvivl om hvorvidt en smerte er et faresignal for dig og dit barn.

Ondt i bækken:

Ca. 50 % af alle gravide får ondt i bækken/lænden, det er for nogle værre end det for andre. Ondt i bækken bliver også kaldt for bækkenløsning og er for nogle en vedvarende og smertefuld oplevelse. Bækkenløsning kan vise sig både ved smerte i siderne, smerte foran og smerter bagved, men typisk er det forbundet med smerte i den nederste del af lænden. Har du vedvarende smerter i lænden i længere tid, bør du tage kontakt til egen læge, for at få talt om smertelindring, som eks. kan være i form af massage og eller akupunktur.

Kramper i benene

Det er helt normalt at du oplever øget kramper i dine ben og lægmuskler, det eneste du kan gøre for at udbedre kramperne, er at strække dine ben ordenligt ud.

Rygsmerter

Er desværre noget de fleste gravide kommer til at døje med. Dette skyldes blandt andet den øget vægt på forsiden af din krop, som anstrenger din ryg mere end normalt. Du kan dog styrke din ryg gennem gymnastik (til gravide) og daglige øvelser. Du skal også huske ikke at “hænge” for meget med hovedet og generelt være opmærksom på måde du løfter ting (løft med benene ikke ryggen).

Menstruations smerter

Mange gravide får menstruations smerter i begyndelsen af graviditeten, dette skyldes at din livmoder udvider sig og derfor giver de smerter, som man oftes forbinder med menstruation. Denne type smerte er som sådan meget normal og bør ikke være bekymrende, er der dog blødning involveret, bør du kontakte en læge.
Smertelindring

Der findes et hav af øvelser, som modvirker de forskellige smerteformer. En god tommelfingerregel er at sørge for at dyrke motion (som ikke belaster graviditeten). Det kan være i form af gymnastik, yoga og lignende.

Mange har gode erfaringer med gravid massage og akupunktur og det kan i den forbindelse anbefales at tale smertelindring med egen læge, så man sikre sig at man får tilskud og den rette behandling.

 

Skriv et svar